Aito herätys on uskonpuhdistusta

17.10.2013 Jeesus on koko kristillisen kirkon keskus ja ydin. Jos kirkko tai yksityinen kristitty lakkaa rukoilemasta ja palvomasta Jeesusta Jumalana ja turvautumasta häneen Vapahtajana, se tai hän lakkaa olemasta kristillinen kirkko tai kristitty ihminen. Jos lakataan kuuntelemasta Jeesuksen ääntä Raamattuun kirjoitetuissa teksteissä, joudutaan harhaan, pois Jumalan tahdosta. Jeesus johtaa seuraajiaan ja seurakuntaansa sillä, mitä hän […] Jatka lukemista

Egyptin ja Syyrian kristityt suuressa ahdingossa

5.9.2013 Kristityt elävät monissa maissa juuri nyt paljon suuremmassa vaarassa kuin täällä koti-Suomessa. Vaara on usein myös fyysistä. Täällä keskustellaan tällä hetkellä lähinnä siitä, pitäisikö arkipyhiä siirtää lauantaiksi. Samaan aikaan kristityt vähemmistöt esimerkiksi Egyptissä ja Syyriassa elävät hirvittävässä kiirastulessa. Kirkkoja ja kristittyjen käytössä olleita huoneistoja on tuhottu ja poltettu. Kristittyjä on pahoinpidelty, naisia raiskattu ja […] Jatka lukemista

Etiopia kehottaa luterilaisia kirkkoja parannukseen

21.2.2013 Kuuden miljoonan jäsenen Etiopian evankelinen Mekane Yesus (MY) -kirkko on maailman toiseksi suurin luterilainen kirkko. Helmikuun viidentenä päivänä MY ilmoitti katkaisevansa yhteytensä niiden kirkkojen kanssa, jotka ovat avoimesti hyväksyneet samaa sukupuolta olevien avioliitot. Syynä ovat muun muassa maailman suurimman luterilaisen kirkon, Ruotsin kirkon, ja maailman kuudenneksi suurimman luterilaisen kirkon, Amerikan luterilaisen kirkon ELCA:n, päätökset […] Jatka lukemista

Mikä erottaa protestantit katolilaisista

7.2.2013 Yksi tämän hetken uskontotrendeistä on se, että protestanttikristityt liittyvät roomalaiskatoliseen kirkkoon. Katolinen kirkko on maailman suurin ja vanhin kristillinen kirkko. Siihen kuuluu yli miljardi jäsentä, eli noin joka seitsemäs ihminen maapallolla. Katolisuus seisoo tukevasti kristikunnan kolmen pääuskontunnustuksen perustalla. Vuonna 2005 julkaistiin suomeksi Katolisen kirkon katekismus. Sen alkuperäinen latinankielinen teksti on vuodelta 1997. Verrattuna oman […] Jatka lukemista

Suomalaiset ovat menettämässä uskonsa

16.8.2012 Tuoreimman kirkollisen tutkimuksen tulokset ovat karumpaa luettavaa kuin minkään aiemman. Kirkon tutkimuskeskuksen johtaja Hanna Salomäki kommentoi tässä lehdessä: ”Tuore Gallup Ecclesiastica -tutkimus osoittaa suomalaisten sitoutuvan yhä heikommin keskeisiin kristillisiin uskomuksiin. Kristillisiin oppeihin uskominen on heikentynyt tasaisesti jo pitkään, mutta muutaman viime vuoden aikana on tapahtunut raju lasku. Vieraantuminen kristillisestä dogmista koskee ennen muuta nuoria […] Jatka lukemista

Lähetystyön taakan kantavat asialle syttyneet

5.7.2012 Jo jonkin aikaa on puhuttu siitä, että koko kirkon pitäisi ottaa ”lähetystyön omistajuus”, koska lähetys on koko kirkon asia. Se olisikin toteutuessaan lähetystyön ystävien unelma: koko kirkko, kaikkine resursseineen ja koko henkilökuntansa ja jäsenistönsä voimalla, lähetyksen asialla. Mutta tukeeko lähetyshistorian kulku tällaista skenaariota? Koko upean suomalaisen lähetystyön taakan ovat käytännössä kantaneet lähetyksen asialle syttyneet […] Jatka lukemista

Suomi tarvitsee tuoreen hellutain

24.5.2012 Pian on kulunut 2000 vuotta ensimmäisestä helluntaista. Silloin syntyi kristillinen seurakunta, kun ylösnoussut ja taivaaseen astunut Jeesus lähetti Pyhän Henkensä maan päälle. Ensimmäiset Jeesukseen uskovat täyttyivät Pyhällä Hengellä ja alkoivat kertoa eri kansoihin kuuluville, Jerusalemiin kokoontuneille ihmisille Jumalan suurista teoista. Pietari piti pääpuheen, ja kolmetuhatta ihmistä otti sanoman vastaan. Heidät kastettiin ja seurakunta oli […] Jatka lukemista

Hyvän Paimenen ääni kuului Keniasta

5.11.2009 Amerikan toisessa suuressa evankelisluterilaisessa kirkossa ELCA:ssa päätettiin 25. syyskuuta avata pappisvirka samaa sukupuolta olevien parisuhteessa eläville. Ruotsin kirkossa puolestaan päätettiin viime viikolla, että samaa sukupuolta olevat parit voidaan vihkiä avioliittoon. Näihin päätöksiin on reagoitu voimakkaasti kansainvälisessä kristillisessä yhteisössä. Ruotsin kirkon päätöksen aiheuttamia kannanottoja selostamme lehtemme uutissivuilla. Yksi selkeimmistä reaktioista ELCA:n päätökseen on tullut Kenian […] Jatka lukemista