Elämän tarkoitusta etsimässä

Miksi olen olemassa? Mitä merkitystä elämälläni lopulta on? Näitä kysymyksiä ihminen on aina kysynyt. Jokainen tarkastelee elämäänsä jostain näkökulmasta käsin ja ottaa kantaa kysymykseen siitä, mistä elämässä oikein on kysymys. Toisin sanoen jokaisella meistä on jonkinlainen maailmankatsomus. Ateistin mukaan elämällä ei voi olla mitään tarkoitusta Ateistisen maailmankatsomuksen mukaan elämässä ei pohjimmiltaan ole, eikä edes voi […] Jatka lukemista

Japanin lähetystyö

Kansanlähetyksen Japanin työtä jo 50 vuotta   Vuonna 1967 perustettu Kansanlähetys lähetti ensimmäiset lähetystyöntekijänsä Japaniin heti seuraavan vuoden joulukuussa. Kansanlähetys on siten aikajärjestyksessä Evankeliumiyhdistyksen jälkeen toinen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisällä  toimivista lähetysjärjestöistä, joka aloitti työn Japanissa. Alun perin Kansanlähetys teki Japanissa tehtävää lähetystyötä koskevan  yhteistyö-sopimuksen Norjan luterilaisen lähetysliiton (Norwegian Lutheran Mission, NLM) kanssa. Sopimuksen mukaan Kansanlähetys […] Jatka lukemista

Miksi tulla Sanan kuuloon?

9.6.2006 Hengelliset kesäjuhlat kuuluvat Suomen kesään kuin sauna mökille. Ilman niitä jotakin olennaista puuttuisi. Mikä saa kymmenettuhannet suomalaiset eri puolilla maata lähtemään liikkeelle kuuntelemaan puheita, veisaamaan ja tapaamaan uskonystäviä? Vain se, joka on ollut mukana, tietää. Jumalan sanan kuuntelemisella on ihmeellinen vaikutus: mitä enemmän sitä kuuntelee, sitä enemmän sitä haluaisi kuulla. Mitä vähemmän sitä kuuntelee, […] Jatka lukemista

Suomalaisprofessorit pohtivat uskovien pakkolääkitsemistä

2.12.2011 Itä-Suomen yliopiston terveyssosiologian professori Markku Myllykangas ja kliinisen fysiologian emeritusprofessori Esko Länsimies kirjoittavat rajusti Aamulehden kirjoituksessaan Papit ulos yliopistosta (20.11.2011). He lainaavat hyväksyen teoreettisen fysiikan professori Kari Enqvistin kirjaa Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat (WSOY 2009): ”Usko on viruksen aiheuttama oireyhtymä. Se on eräänlainen mielen tauti. Ja vakava sellainen, miljardit ihmiset tartuttanut pandemia. Tulisiko uskonnollisuutta […] Jatka lukemista

Ruotsin kirkossa epäselvyyttä Jeesuksesta

24.10.2013 Ruotsin kirkon vastavalittu arkkipiispa Antje Jackelén joutui epäselvien julkisten kannanottojensa takia ensi töikseen selventämään kantaansa Jeesuksen ainutlaatuisuuteen. Hänen tarkennukseksi tarkoitettu kirjoituksensa Ruotsin kirkon verkkosivulla osoittautuu kuitenkin yhä erittäin epäselväksi. Ruotsalainen teologi Stefan Gustavsson toteaa, että Jackelén yksinkertaistaa uskontojen välisen asetelman. Uskontojen välinen kohtaaminen ei Jackelénin mukaan ole synkretismiä eikä uskontojen sekoitusta vaan molemminpuolista rikastuttamista, […] Jatka lukemista

Aito herätys on uskonpuhdistusta

17.10.2013 Jeesus on koko kristillisen kirkon keskus ja ydin. Jos kirkko tai yksityinen kristitty lakkaa rukoilemasta ja palvomasta Jeesusta Jumalana ja turvautumasta häneen Vapahtajana, se tai hän lakkaa olemasta kristillinen kirkko tai kristitty ihminen. Jos lakataan kuuntelemasta Jeesuksen ääntä Raamattuun kirjoitetuissa teksteissä, joudutaan harhaan, pois Jumalan tahdosta. Jeesus johtaa seuraajiaan ja seurakuntaansa sillä, mitä hän […] Jatka lukemista

Välinpitämättömyyden ja vaikenemisen synti

10.10.2013 On olemassa vääryyttä, joka voi jatkua vain sen takia, että sen annetaan jatkua. Ihmisten ostaminen ja myyminen on juuri sellaista. Orjakaupasta tehtiin laitonta yli kaksisataa vuotta sitten, mutta orjuuttaminen jatkuu edelleen. Sivut 8–9 tässä lehdessä käsittelevät ihmiskauppaa. Arviolta 27 miljoonaa ihmistä on tänäänkin ihmiskaupan uhreina. Heitä on myös Suomessa. Ihmiskaupan yleisin muoto on naisten […] Jatka lukemista

Evankeliumin ja ihmisarvon puolesta

3.10.2013 Ei ole aivan jokapäiväistä, että saman perheen puolisot julkaisevat yhtaikaa sekä yhteiskunnallisesti että hengellisesti merkittävät kirjalliset puheenvuorot. Kasvatuksen teorian ja tradition professori Tapio Puolimatka ja kasvatustieteen tohtori Mia Puolimatka ovat sen tehneet. Tapio Puolimatkan uusi kirja Viisauden ja tiedon aarteet Kristuksessa (Aikamedia, 511 s.) puhuu painavasti siitä, miten evankeliumi muovaa sekä ihmisten että koko […] Jatka lukemista

Puolitotuus taivaasta

26.9.2013 Onko kuoleman jälkeen elämää? Ihmiskunnan ikivanhan ja tärkeän kysymyksen on nostanut tuoreeltaan otsikoihin neurokirurgi Eben Alexander, joka on valmistunut Harvardin yliopistosta ja työskennellyt yli 25 vuotta bostonilaisissa sairaaloissa. Häneen kirjaansa, joka on suomennettu nimellä Totuus taivaasta, on myyty maailmanlaajuisesti yli kaksi miljoonaa kappaletta. Kirja syntyi, kun kuolemanjälkeisen elämän olemassaoloa epäillyt Alexander sairastui vakavasti ja […] Jatka lukemista