Suomalaiset ovat menettämässä uskonsa

16.8.2012 Tuoreimman kirkollisen tutkimuksen tulokset ovat karumpaa luettavaa kuin minkään aiemman. Kirkon tutkimuskeskuksen johtaja Hanna Salomäki kommentoi tässä lehdessä: ”Tuore Gallup Ecclesiastica -tutkimus osoittaa suomalaisten sitoutuvan yhä heikommin keskeisiin kristillisiin uskomuksiin. Kristillisiin oppeihin uskominen on heikentynyt tasaisesti jo pitkään, mutta muutaman viime vuoden aikana on tapahtunut raju lasku. Vieraantuminen kristillisestä dogmista koskee ennen muuta nuoria […] Jatka lukemista

Kerran usko lapsuuden

14.6.2012 Tuoreimmat tutkimukset Suomesta osoittavat, että kristillisen uskon tuntemus ohenee selvästi, mitä nuorempaan sukupolveen siirrytään. Kristinuskon opetuksiin ja eettisiin linjauksiin uskotaan sitä vähemmän, mitä nuoremmilta kysytään. Tämä asettaa kristityt historian näkökulmasta tutun haasteen eteen: miten siirretään usko – tai ainakin uskon perusasioiden tietämys – seuraaville sukupolville? Tämän haasteen edessä on oltu Aatamista ja Eevasta lähtien. […] Jatka lukemista

Sana kiinnostaa nuoria aikuisia

10.12.2009 Kuutisensataa nuorta aikuista tungeksi aivan tavallisena viikonloppuna eteläsuomalaisessa kaupungissa rukoushuoneelle seuroihin. Tarjolla oli sanaa ja virrenveisuuta, ei mitään erikoisuuksia. Lukuisilla paikkakunnilla on tänä syksynä pakkautunut saleihin satakunta samanikäistä kuuntelemaan aamusta iltaan tavallista raamatunopetusta. Jumalan sana ja Kristuksen evankeliumi puhuttelee, virvoittaa, synnyttää uudesti ja uudistaa ihmisiä tänään aivan kuten ennenkin. Myös Jeesuksen opetukseen lopun ajoista […] Jatka lukemista

Nuoruuden uskosta aikuisen uskoon

Jeesuksen syrjäyttäminen ikään ja omaan aikuistumiseen vedoten on yhtä lapsellista kuin jos torjuisi oman isänsä tai äitinsä vedoten siihen, että on jo kasvanut aikuiseksi. Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Mutta me opimme elämämme varrella hänestä uutta, sekä ymmärryksen että kokemuksen ja tunteen tasolla. Jatka lukemista

Tyttöjen pahoinvointi vaatii huomiota

21.6.2007 Suomalaisten tyttöjen itsemurhatilastot ovat hälyttäviä. Tilastot kertovat, että suomalaisten 15–24-vuotiaiden tyttöjen itsemurhakuolleisuus on toiseksi korkeinta maailmassa. Tilastoa johtaa Kazakstan. Suomalaispojat ovat samassa vertailussa viidentenä. Joka viidennellä yläkoululaisella tytöllä on vähintään keskivaikeita masennusoireita. Tiedot ilmenevät vertailevasta pohjoismaisesta Inequal Childhood (epätasa-arvoinen lapsuus) -tutkimuksesta. Näiden huolestuttavien tilastojen valossa lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula on vaatinut  vahvistamaan mielenterveysongelmia ehkäisevää […] Jatka lukemista

Nuorten aikuisten menetetty sukupolvi

12.5.2005 Valmisteilla oleva uusi tutkimus vahvistaa sen, mitä aktiiviset kristityt ovat tienneet jo pitkään: suomalaiset nuoret aikuiset, 18–39-vuotiaat, ovat kirkon kannalta menetetty sukupolvi. Kirkon tutkimuskeskuksessa työskentelevän Kati Niemelän tutkimuksen mukaan harvempi kuin joka kymmenes heistä käy uskonnollisissa tilaisuuksissa vähintään kerran kuukaudessa. Toisin kuin vanhemmalle ikäpolvelle, luterilaisuus ei ole heille enää selkeästi suomalaiskansalliseen identiteettiin kuuluva asia. […] Jatka lukemista

Nuoruus ja hengellisyys

8.8.2002 Alkuperäisen pietismin isä Philipp Jakob Spener tutki 13-vuotiaana ahkerasti Raamattua ja hengellisiä kirjoja. Niin ikään pietismin hengellisiin isiin kuuluva Nikolaus Ludwig von Zinzendorf oli vasta 16-vuotias, kun hän pääsi yliopistoon, ja yhdeksäntoista aloittaessaan työt yliopistossa. Niihin aikoihin hän kirjoitti päiväkirjaansa: ”Sydämeni koko kaipaus oli Jeesuksen puoleen; rukoilin hänen siunaustaan itselleni ja muille. Ajatukseni liikkuivat […] Jatka lukemista