Puolitotuus taivaasta

26.9.2013 Onko kuoleman jälkeen elämää? Ihmiskunnan ikivanhan ja tärkeän kysymyksen on nostanut tuoreeltaan otsikoihin neurokirurgi Eben Alexander, joka on valmistunut Harvardin yliopistosta ja työskennellyt yli 25 vuotta bostonilaisissa sairaaloissa. Häneen kirjaansa, joka on suomennettu nimellä Totuus taivaasta, on myyty maailmanlaajuisesti yli kaksi miljoonaa kappaletta. Kirja syntyi, kun kuolemanjälkeisen elämän olemassaoloa epäillyt Alexander sairastui vakavasti ja […] Jatka lukemista

Lähetystyön perusteet ja motiivi

13.6.2013 Miksi kristityt tekevät lähetystyötä ja vievät uskoaan kaikkeen maailmaan? Kaikkivaltiaan Kristuksen nimenomaisen käskyn lisäksi se perustuu koko Raamatun selkärankana oleviin opetuksiin. Ensiksikin siihen, että Jumala on koko maailman ja kaikkien ihmisten luoja. Kaikki maailman ihmiset kuuluvat Jumalalle. Jokainen on saanut elämänsä lahjaksi häneltä. Se merkitsee, että meillä on kaikilla Jumalalta saatu suuri arvo. Emme […] Jatka lukemista

Uskontunnustus ilmaisee pelastavan uskon

25.4.2013 Radio Dein ja Kirkon tutkimuskeskuksen uuden tutkimuksen mukaan kirkon työntekijöistä noin puolet uskoo, että uskontunnustus koostuu selkeästi ymmärrettävistä väitelauseista, joita lausuessaan henkilö ilmaisee pitävänsä niitä kirjaimellisesti tosina. Toinen puoli antaa uskontunnustukselle ensisijaisesti muita merkityksiä. Uskontunnustuksen totuudesta ollaan siis eri mieltä. Mikä voisi enää olla keskeisempää? Kirkon tutkimuskeskuksen johtaja Hanna Salomäki toteaa kirkon nykyisestä tilanteesta: […] Jatka lukemista

Uskontunnustuksen kiistäminen on kohtalokasta

29.11.2012 Reaktiot siihen, että yhä harvempi kirkkoon kuuluvakaan uskoo kirkon keskeisiin opetuksiin, ovat olleet erilaiset. Yksi valitettavimpia on ajatus, jonka voisi pukea sanoihin: ”Ei kirkon jäsenen tarvitse uskoa mitään erityistä ollakseen kirkon jäsen. Ei usko ole tiettyjen lauseiden totena pitämistä.” Tämänsisältöistä viestiä on kuulunut usealta taholta, myös joiltakin kirkon johdosta. Tällaiselle tielle astuminen suistaa kuitenkin […] Jatka lukemista

Turvautuminen Jeesukseen pelastaa kadotuksesta

12.7.2012 Miten ihmisessä syntyy usko Kristukseen? Se ei synny raittiista ilmasta ikään kuin tyhjästä. Se ei löydy ponnistellen ja itseään tarkkaillen. Usko lahjoitetaan meille ulkopuoleltamme: Jumalan julistetun ja kirjoitetun sanan sekä sakramenttien eli kasteen ja ehtoollisen kautta. Jotta voisimme tulla uskoon, meidän on välttämätöntä olla tekemisissä Jumalan sanan kanssa. Kristus itse tulee Sanassa luoksemme ja […] Jatka lukemista

Kuka pääsee taivaaseen?

9.12.2010 Hyvin vähän näyttää muuttuneen hengellisessä mielessä neljän vuosikymmenen aikana. Martti Kaipainen kirjoitti Uusi Tie -lehden synnystä vuonna 1970 ilmestyneessä kirjassa Kolme vuotta Kansanlähetystä seuraavasti: ”Herätyskristillisen rintaman keskuudessa oli ollut tuskaa siitä rappeutumiskehityksestä, joka oli nähtävänä sekä kirkossamme että yhteiskunnassamme. Muutamat profeetalliset näkijät, kuten rovasti Urho Muroma ja professori Osmo Tiililä, olivat tunnistaneet rikkaruohot jo […] Jatka lukemista

Uskotko Kristukseen vai mielipiteisiin Kristuksesta?

14.10.2010 Jeesus Kristus ei etsi ihailijoita vaan seuraajia. Suhteemme kristinuskon päähenkilöön ei ole kohdallaan, jos vain pidämme totena joitakin historiallisia tietoja hänestä. Jeesus kysyi seuraajiltaan: ”Kenen te sanotte minun olevan?” mutta hän kysyi myös: ”Uskotko sinä minuun?” Vastauksestamme jälkimmäiseen kysymykseen riippuu, olemmeko Jumalan lapsia vai emme. Uskonpuhdistaja Martti Luther sanoi: ”Olen usein maininnut kahdenlaisesta uskosta. […] Jatka lukemista

Kukaan ei tule omalla uskollaan autuaaksi

25.2.2010 Me pelastumme uskomalla. Se on kristillisen uskon keskeisimpiä totuuksia. Kristinuskoa verrataan usein muihin uskontoihin toteamalla, että kristinusko on ainoa uskonto, jossa pelastutaan yksin uskosta, ilman lain tekoja. Mutta pelastummeko kristillisen uskon mukaan todella vain uskomalla? Vastaus riippuu täysin siitä, mihin uskomme. Pelastuminen tarkoittaa kristinuskossa oikeaa suhdetta Jumalan kanssa. Jumala armahtaa syntisen, antaa tälle synnit […] Jatka lukemista

Jeesus syntyi syntisen ihmisen pelastajaksi

23.12.2009 Jeesuksen syntymä Betlehemissä on maailmanhistorian mullistavin tapahtuma: ainoa kerta, kun tapahtuu jotakin aivan uutta. Jumala astui alas. Jumala tuli näkyväksi. Hän jätti taivaan kirkkauden ja ihanuuden ja tuli maailmaan, joka on täynnä itsekkyyttä, saastaisuutta ja kaikenlaista pahuutta. Näin Jeesus osoitti, että hän on valmis syntymään meidän jokaisen sydämeen. Raamatun opetus ihmisen syntisyydestä on karun […] Jatka lukemista

Pelastushistoriaa ei voi päivittää

30.4.2008 Helsingin yliopiston systemaattisen teologian laitoksen johtava professori Miikka Ruokanen kiinnitti vähän aikaa sitten Kotimaa-lehdessä huomiota tärkeään asiaan kristinuskossa: Jumalan suuret pelastusteot historiassa ovat peruuttamattomat, niitä ei voi muuttaa tai ajanmukaistaa. Ruokasen kirjoitusta seurannut keskustelu osoittaa, että monet eivät ole ymmärtäneet professorin huomautuksen merkityksellisyyttä kristinuskolle. Myöskään toimittaja, joka viime pääsiäisenä haastatteli helsinkiläistä kirkkoherraa tv-uutisissa, ei […] Jatka lukemista