Evankeliumin ja ihmisarvon puolesta

3.10.2013 Ei ole aivan jokapäiväistä, että saman perheen puolisot julkaisevat yhtaikaa sekä yhteiskunnallisesti että hengellisesti merkittävät kirjalliset puheenvuorot. Kasvatuksen teorian ja tradition professori Tapio Puolimatka ja kasvatustieteen tohtori Mia Puolimatka ovat sen tehneet. Tapio Puolimatkan uusi kirja Viisauden ja tiedon aarteet Kristuksessa (Aikamedia, 511 s.) puhuu painavasti siitä, miten evankeliumi muovaa sekä ihmisten että koko […] Jatka lukemista

Evankeliumia hengellisen konkurssin kokeneille

12.9.2013 Kristinusko ei ole poliittinen maailmanparantamisohjelma. Se ei ole moraalinen ryhtiliike. Se ei ole psykologinen lohdutusohjelma eikä myöskään epämääräinen paremman tulevaisuuden toivo. Kristinusko on uskoa Jeesukseen Kristukseen. Se on uskoa siihen, että hän on koko maailman Vapahtaja. Se on uskoa hänen ristinkuolemaansa syntien sovittamiseksi ja hänen ruumiilliseen ylösnousemukseensa. Se on uskoa siihen, että vain häneltä […] Jatka lukemista

Hyvä uutinen vaatii hyviä sanoja

3.1.2013 Menneen vuoden pääuutisista on paljon helpompi löytää huonoja kuin hyviä viestejä. Lasten huostaanotot ovat lisääntyneet, samoin nuorten syrjäytyminen. Vanhustenhoidossa on ongelmia, ja niukkene­vien resurssien keskellä kysymys eutanasiasta on jälleen nostanut päätään. Kirkon oman tutkimuksen mukaan kristinusko vakuuttaa yhä harvemmat. Herätysliikkeistä puhutaan ongelmallisina. Suomalaista lähetystyötä kohtaan on esitetty täysin tolkuttomia syytöksiä väittäen sitä syrjiväksi ja […] Jatka lukemista

Mitä lähetyskentille oikein viedään?

4.10.2012 Lähetysjärjestöiltä on viime vuosina kyselty, mitä ne oikein vievät lähetyskentille. On hämmästyttävää, että tästä voi olla Suomessa epäselvyyttä. Raamatun ja uskontunnustusten valossa sen pitäisi olla kristityille hyvin selvää: lähetystyössä maailmalle viedään evankeliumia Kristuksen täytetystä työstä. Evankeliumi kertoo siitä, miten Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että hän antoi ainoan Poikansa kuolemaan ristillä meidän puolestamme. […] Jatka lukemista

Lakihenkisyys on ainainen uhka

Lakihenkisyydessä on kaksi pääasiallista tuntomerkkiä. Toisaalta siinä pyritään Jumalan yhteyteen ja suosioon täyttämällä tietyt käskyt ja säännökset. Toisaalta se sisältää paljon sellaista, mistä Raamattu ei puhu mitään, vaan mikä on ihmisten itse kehittämää. Kumpikin on epätervettä kristillisyyttä. Jatka lukemista

Konservatiivit, liberaalit ja pääsiäinen

5.4.2012 Viime aikoina on eri tahoilla ehdotettu, että kirkossa pitäisi päästä eteenpäin konservatiivi–liberaali-asetelmista. Jos nämä uskonnollisessa keskustelussa vakiintuneet käsitteet konservatiivi ja liberaali hylättäisiin, pitäisi keksiä uudet termit kuvaamaan todellisia, olemassa olevia eroja ihmisten uskossa. Kirkolliskokoukselle antamassaan tulevaisuusselontekoa koskevassa lausunnossa piispat toteavat yhdessä kirkon ekumeenista strategiaa lainaten, että kirkollamme on läheisimmät yhteydet niihin, jotka ”kirkkomme tavoin […] Jatka lukemista

Joulun peruuttamaton sanoma

23.12.2010 Voiko Jumalan nähdä? Voiko häneen koskea? Voiko hänen kanssaan puhua? Voiko hänestä tietää mitään varmaa? Voiko hänet tuntea henkilökohtaisesti? Vastaus kaikkiin näihin kysymyksiin on hämmästyttävä ja mullistava: voi! Tämä on joulun aivan uskomaton sanoma. Jumala on tullut nähtäväksi ja kosketeltavaksi. Hän on vastannut ihmisten kysymyksiin ja puhunut meille. Hänet voidaan todella tuntea. Se on […] Jatka lukemista

Jeesuksen seuraaja kokee iloa ja vastustusta

23.4.2009 Kun kristittyinä kerromme uskostamme, korostamme mielellämme sisäistä rauhaa ja lepoa tai toivoa ja rakkautta, jotka olemme löytäneet elämäämme. Eikä se ole epärehellistä. Yhteyden Jeesukseen löytänyt ihminen voi todellakin kokea ylimaallista hyvyyttä, joka on lähtöisin itse Jumalasta, kaiken luojasta ja ylläpitäjästä. Ei ole ihme, jos sellaisen kokemuksen ha­luaa jakaa myös lähimmäiselleen. Kristinuskon keskeisin totuus, että […] Jatka lukemista

Armo ei vahvista vääryyttä

17.1.2008 Ei tarvitse seurata kirkollista keskustelua ajankohtaisista aiheista kuin hetken, niin joku varmasti vetoaa Jumalan armoon. Armo on kirkon kallein aarre. Vapahtaja itse opettaa meitä suhtautumaan myös toisiin ihmisiin armahtavasti. Näin on hyvä. Mutta se ei ole hyvä, että Jumalan armoon vedotaan myös Jeesuksen ja Uuden testamentin opetusten vastaisesti. Kun tahdomme suhtautua toiseen ihmiseen aidon […] Jatka lukemista