Sanaa tulee seurata, ei vain kuunnella

11.7.2013 Sanankuulijoita on tullut herätysliikkeiden kesäpäiville jälleen runsaasti. Julistuksen sisällön suhteen on eri liikkeiden päivillä pysytty uskollisina omalle linjalle ja sanomalle. Esimerkiksi Herättäjäjuhlilla kirjailijapastori Jaakko Heinimäki ilmaisi selvästi oman käsityksensä julistaessaan: ”Kaikki, mikä on Raamatussa, ei suinkaan ole Jumalan sanaa.” Muun muassa jotkin Paavalin ohjeet eivät hänen mukaansa “ole Jumalan sanaa, vaikka Raamatussa ovatkin.” Kansanlähetyspäivillä […] Jatka lukemista

”Jooga on hindulaisuutta”

18.10.2012 Hindulaisperäinen jooga kasvattaa suosiotaan länsimaissa. Yhä useampi kyselee, sopiiko jooga kristitylle. Yhdysvalloissa Orlandossa sijaitsevan Hindu University of American joogafilosofian ja mietiskelyn professori Subhas R. Tiwari kirjoittaa: ”Jooga on hindulaisuutta.” Hinduism Today -lehdessä tämä intialaisesta joogayliopistosta Bihar Yoga Bharati Universitystä valmistunut joogan erityisasiantuntija kertoo usean toimittajan kysyneen häneltä, onko uusi kristillinen jooga todella aitoa joogaa. […] Jatka lukemista

Älä lannistu – Jumalan suunnitelmat toteutuvat aina

8.3.2012 Jumala hallitsee yksityiskohtaisesti kaikkea, mitä tapahtuu. Kristittyjen on erityisen merkittävää tiedostaa tämä silloin, kun kristinusko ei ole suosittu eikä asioita ratkota ja ohjailla sen mukaan. Jumala ohjaa historiaa ja kulttuurin kehitystä meiltä salatulla tavalla silloinkin, kun asiat näyttävät menevän hänen tahtonsa vastaiseen suuntaan. Jumalan suunnitelmat eivät koskaan jää toteutumatta. Voimme rukoilla aivan luottavaisesti: ”Tapahtukoon […] Jatka lukemista

Uskosta luopuminen vaanii jokaista

16.2.2012 Sekä Vanha että Uusi testamentti puhuvat usein ja paljon siitä, että ihminen voi luopua uskosta. Se on kuitenkin jäänyt kirkossa hämmästyttävän vähäiselle huomiolle. Siksi saattaa tulla jopa sellainen tuntu kuin uskosta luopumista ei enää nykyään olisi olemassakaan, vaikka se todellisuudessa on yleistä. Kun apostoli Paavali luonnehti lopun aikojen ihmistä – eli ihmistä, joka elää […] Jatka lukemista

Toimiva omatunto on taivaan lahja

16.12.2010 Pääministeri Mari Kiviniemi avautui viime perjantain Iltalehdessä 24-tuntisten työvuorokausien ja arjen perhe-elämän yhdistämisestä. Kiviniemen mukaan äidillä on aina huono omatunto. Vaikeinta on, kun on luvannut olla kotona ja joutuu perumaan lupauksensa. Samantapaista tuskailua on monesti kuultu hyvin toisenlaisessa yhteydessä, herätysliikkeiden saarnamiesten kokoontumisissa. Inhimillisyys on yhteistä kaikille. Moni Jumalan valtakunnan työn veteraani tuntee syyllisyyttä siitä, […] Jatka lukemista

On tehtävä oikein, koska se on oikein

20.5.2010 Jos Jumalaa ei olisi olemassa, olisi mahdotonta tietää ehdottoman varmasti, että on olemassa lopullinen oikea ja väärä. Jumalan pyhä luonne on koko olemassaolon moraalinen selkäranka. Se määrittelee, mikä on oikein ja mikä väärin. Jumalan kuvaksi luotuna jokainen ihminen – jopa ateisti – tietää sisimmässään jotkin asiat oikeiksi ja toiset vääriksi.  Siksi ei-kristitty voi elää […] Jatka lukemista

Läheisen tuki voi olla ratkaisevaa

26.11.2009 Romanialainen luterilainen pastori Richard Wurmbrand osallistui vaimonsa Sabinan kanssa kotimaassaan 1950-luvulla kokoukseen, jonka tarkoitus oli vakuuttaa papit kommunismin erinomaisuudesta. Pastoreille painotettiin, kuinka tärkeää heidän olisi tehdä yhteistyötä kommunistihallinnon kanssa.  Kokouksen kuluessa Sabina sanoi miehelleen, ettei kestä kuunnella enempää moista hölynpölyä. Hän pyysi miestään nousemaan ja kertomaan totuus kommunismista. Richard Wurmbrand varoitti vaimoaan, että jos […] Jatka lukemista

Yksi ainoa elämä – ja lähetystyö

9.7.2009 Erään pysähdyttävän, lukemattomina painoksina levinneen Tapio Nousiaisen pienen kirjan nimi on Yksi ainoa elämä. Nimi on ajattomuudessaan hyvä. Se muistuttaa tosiasiasta, joka ei saisi koskaan unohtua keneltäkään. Jokaisella on vain yksi elämä, ja jokainen joutuu päättämään, mihin sen käyttää. Tämä on näkynyt selvästi, kun lähetys- ja herätysliikejärjestöjen kesäjuhlilla on jälleen siunattu lähetystyöntekijöitä työhön eri […] Jatka lukemista

Äitien evankeliumi

Kun itse tietää olevansa Jumalan lapsena armahdettu ja rakastettu, se vapauttaa valtavasti energiaa, jonka voi suunnata lastensa ja puolisonsa hyväksi. Silloin ei tarvitse todistella omaa hengellisyyttään eri tavoin. Lastenkaan kannalta kodin tärkeintä perintöä eivät ole oikeat mielipiteet ja oikein suoritetut hengelliset harjoitukset, vaan aito Jumalan armon ja rakkauden ilmapiiri. Jatka lukemista