Kirkon kriisi vaatii uutta asennetta

15.11.2012 Viime viikon kirkolliskokouksessa käsiteltävänä ollut kirkon nelivuotiskertomus oli monella tapaa synkkää luettavaa. Vielä synkempää on tulossa. Helsingin alueella kirkon jäsenten osuus väestöstä on viime vuosina laskenut noin 1,5 prosentin vuosivauhtia. Jos lasku jatkuu nykyisellään, 15 vuoden päästä kirkkoonkuulumisprosentti on alle 50. Jos trendi vähänkään kiihtyy, 50 prosentin alle sukelletaan jo 5–10 vuodessa. Vielä alenevia […] Jatka lukemista

Mikä sytyttää kristityn toimimaan?

25.10.2012 Kristitylle voi helposti käydä arjen haasteiden keskellä niin, että uskon ydin peittyy muiden asioiden alle. Siksi meidän on välttämätöntä muistuttaa jatkuvasti itsellemme, miksi me kristittyinä oikeastaan evankelioimme, teemme lähetystyötä, uhraamme omastamme, näemme vaivaa ja kilvoittelemme. Millä polttoaineella niin sanotusti moottori pysyy käynnissä? Ester Kurvinen, joka oli 1800- ja 1900-luvun vaihteessa seitsemäntoistavuotiaana lähtenyt lähetystyöhön, puhui […] Jatka lukemista

Evankelioiminen viimeisen tuomion valossa

30.8.2012 Suomi, niin kuin koko Eurooppa, kaipaa kipeästi evankelioimista. Tästä ovat vakuuttuneet jo monet perinteisetkin kirkot. Myös katolisen kirkon johto korostaa nykyään evankelioimista, kuten piispa Jari Jolkkonen totesi puheessaan viime kesän Kansanlähetyspäivillä. Kristityt eivät evankelioi vain siksi, että kirkot eivät tyhjenisi. Kristityt evankelioivat Jeesuksen rakkauden ja Jumalan pyhyyden tähden. Jokainen, joka on oppinut tuntemaan Jumalan […] Jatka lukemista

Syvin tarpeemme on hengellinen herätys

10.5.2012 Viime vuosisadan alussa monet lähetysjohtajat Suomessa olivat huolissaan suomalaisten hengellisestä tilasta ja tuesta lähetystyölle. Suomen Lähetysseuran silloisen johtajan Jooseppi Mustakallion mukaan työn laajentaminen ulkomailla vaati hengellisen elämän elvyttämistä kotimaassa, koska ulkolähetystyön elinehto on hengellisen elämän elinvoima kotimaassa. Lähetys ja herätys kuuluvat yhteen. Pakanalähetys ja sisälähetys nivoutuvat kiinteästi toisiinsa. Tästä kertoo Lähetysseuran historiasta kirjoittanut Toivo […] Jatka lukemista

Nyt tarvitaan lisää evankelistoja

29.4.2010 Jumalanpalvelusvieraan pitäisi aina saada kuulla evankeliumi. Sen takia jokaisen jumalanpalveluksen tulisi olla myös evankelioiva. Evankeliumi ei silti mitenkään saavuta kaikkia vain jumalanpalvelusten välityksellä. Niissähän käy vain runsas prosentti suomalaisista. Miten tavoitetaan ”ne yhdeksänkymmentäyhdeksän” prosenttia? Miten he saisivat kuulla evankeliumin? Tämä on jokaisen evankelioimistyötä arvostavan kysymys. Viime vuosina Suomessa on nähty hyvää hedelmää ainakin kahdesta […] Jatka lukemista

Sana kiinnostaa nuoria aikuisia

10.12.2009 Kuutisensataa nuorta aikuista tungeksi aivan tavallisena viikonloppuna eteläsuomalaisessa kaupungissa rukoushuoneelle seuroihin. Tarjolla oli sanaa ja virrenveisuuta, ei mitään erikoisuuksia. Lukuisilla paikkakunnilla on tänä syksynä pakkautunut saleihin satakunta samanikäistä kuuntelemaan aamusta iltaan tavallista raamatunopetusta. Jumalan sana ja Kristuksen evankeliumi puhuttelee, virvoittaa, synnyttää uudesti ja uudistaa ihmisiä tänään aivan kuten ennenkin. Myös Jeesuksen opetukseen lopun ajoista […] Jatka lukemista

Voi meitä, ellemme evankelioi

2.4.2009 ”Voi meitä! Saarnoissa on kateissa sekä muoto että sisältö. Puheet luetaan suoraan paperista, ymmärrettävän puhekielen sijasta käytetään ylätyylistä, vaikeaa, kirjallista kieltä. Kontakti kuulijoihin puuttuu. Tyyliä suurempi ongelma on kuitenkin sisällössä. Eivätkö papit osaa enää puhua Jumalasta? Ujostelevatko he puhua vai eivätkö he osaa puhua Jeesuksen rististä, sovituksesta ja ylösnousemuksesta? Puhutaan kauniisti itsetuntemuksen lisäämisestä, ihmissuhteiden […] Jatka lukemista

Vuosi 2009 – evankelioimisen ja lähetyksen vuosi

2.1.2009 Ihminen tietää hämmästyttävän vähän varmaa tulevaisuudestaan. Tiedämme, että jos saamme elää, ja jos Jeesus Kristus ei tule takaisin vielä tänä vuonna, on tämä vuosi vielä yksi armon vuosi elämässämme. Jälleen yksi vuosi, jolloin saamme turvautua sydämestämme evankeliumiin ja julistaa sitä kautta maailman. Vuosi, jolloin saamme evankelioida ja tehdä lähetystyötä. Jokaisella kristityllä on Jumalan kutsu […] Jatka lukemista

Kuuluuko evankeliumi kirkkojen ulkopuolella

Kauppiaat, orjat, insinöörit, vangit, lääkärit, matkustelevat maallikkosaarnaajat ja muut tavalliset ihmiset ovat vieneet evankeliumin ympäri maailmaa sadoille miljoonille ihmisille, jotka eivät koskaan olisi kuulleet sitä, jos työ olisi rajoitettu vain pappien tehtäväksi. Maailma ei tule koskaan evankelioiduksi, jos evankeliumia ei julisteta muualla kuin kirkoissa. Jatka lukemista