Jeesus rukoilee puolestamme

Mitä Jeesus meidän puolestamme rukoilee? Raamatusta saamme tietää, että Jeesus nimenomaan rukoilee, ettemme menettäisi uskoamme. Näin hänen kerrotaan sanoneen opetuslapselleen Simon Pietarille vähän ennen kuin tämä julkisesti kielsi Herransa: ”Minä olen rukoillut puolestasi, ettei uskosi sammuisi." Jatka lukemista

Kirkolliskokous hylkäsi homot hengellisesti

18.11.2010 Viime viikon kirkolliskokouksen homokeskustelussa kävi yksiselitteisesti ilmi, että homosuhteet ovat Raamatun vastaisia. Apostoli Paavali torjuu ne eri muodoissaan mahdollisimman voimakkaasti. Paavalin mukaan ne ovat luomisen vastaisia ja johtuvat siitä, että ihminen on luopunut Jumalasta ja Jumala on hylännyt ihmisen. Ne, jotka hyväksyvät tällaisen käyttäytymisen, tuomitaan (Room. 1). Homosuhteet kuuluvat asioihin, joista meidän tulee pelastua […] Jatka lukemista

Jumala päättää rukousvastauksista

23.9.2010 Seurakunnan nuorisotyö oli harvinaisen elävää, ja mukana oli satoja nuoria. Suru oli kuitenkin vallannut koko porukan. Yksi nuorista sairasti syöpää, eikä hänelle ollut annettu enää mitään toivoa. Koko seurakunta rukoili. Jotkut jopa paastosivat ystävänsä puolesta. Uudessa lääkärintarkastuksessa todettiin jotakin hyvin erikoista: syöpää ei enää ollut. Paranemisen syytä ei tiedetty. Kristityt ovat Jeesuksen ajoista saakka […] Jatka lukemista

Piispoilta ristiriitainen kannanotto

18.2.2010 Piispainkokoukselta tuli viime viikolla kauan odotettu selvitys parisuhdelain seurauksista kirkossa. 80-sivuisessa selvityksessä suositetaan, ettei evankelisluterilainen kirkko laadi vihki- eikä siunaamistoimituksen kaavaa samaa sukupuolta olevien rekisteröidyille parisuhteille. Piispoilta tuli siis ei homoparien siunaamiselle ja vihkimiselle. Se on hyvä. Valitettavasti kannanotto ei tyytynyt sanomaan vain tätä, vaan piispojen mukaan kirkon työntekijät voivat sen sijaan järjestää näiden […] Jatka lukemista

Esirukous ja käytännön auttaminen kuuluvat yhteen

21.1.2010 Kun lähimmäinen on hädässä, häntä autetaan. Hän on samanlainen ihminen kuin minäkin, ja itsekin toivoisin hädässä ollessani saavani apua. Silloin, kun ihmisiä kohtaa suuri katastrofi, kuten nyt Haitissa, voi vain todeta: Se olisi yhtä hyvin voinut tapahtua minullekin. Jonkun mielestä sillä ei ehkä ole väliä, mitä ajattelemme hädän syistä, kunhan toimimme oikein lähimmäistemme hyväksi. […] Jatka lukemista

Hylkääkö kirkko kilvoittelevat homoseksuaalit?

19.3.2009 Piispainkokouksen syyskuussa 2005 asettama Parisuhdelakityöryhmä luovutti maanantaina arkkipiispa Jukka Paarmalle Kirkko ja rekisteröidyt parisuhteet -mietinnön. Työryhmä esittää piispainkokoukselle ryhtymistä ”toimenpiteisiin pastoraalisen toimintaohjeen aikaansaamiseksi niitä tilanteita varten, jolloin kirkon työntekijältä pyydetään rekisteröidylle parisuhteelle kirkollista siunausta”. Mietinnössä jää epäselväksi, miten ehdotettu rukoushetki tai vastaava käytännössä eroaisi parisuhteen siunaamisjuhlasta, jollainen selvästi rinnastuisi avioliiton siunaamiseen. Puhe esimerkiksi kodin […] Jatka lukemista

Rukous, kiitos ja ylistys

4.3.2004 Yhä useammassa kristillisessä piirissä on meneillään ”ylistysbuumi”. Ylistysmusiikki ja ylistäminen on saanut yhä enemmän ja keskeisempää tilaa kristillisissä kokouksissa. Mikä voisi olla parempaa? Eikö meillä ole kaikki syy kiittää ja ylistää Jumalaa? Eräs kärsimyksen koulua käynyt pastori sanoi kerran: aina kun ihminen näkee elämän oikein, hän kiittää Jumalaa. Monen meistä pitäisi kiittää ja ylistää Jumalaa […] Jatka lukemista