Kuka pysäyttäisi vainojunan

23.2.2006 Naispappeuskysymys aiheuttaa vakavia ongelmia vain noin kahdessa prosentissa seurakunnista, kertoo Paula Närhen Kun alttari erottaa -niminen äskettäin valmistunut tutkimus. Piispa Mikko Heikan johtama työryhmä on pohtinut muun muassa näitä ongelmia työyhteisön ja työhyvinvoinnin kannalta. Viime viikolla piispainkokous päätti lähettää Heikan työryhmän mietinnön tuomiokapituleille lausuntoja varten. Mietintö suosittaa aluksi keskustelua, mutta siirtyy sitten uhkaamaan rangaistustoimilla […] Jatka lukemista

Kristilliset koulut vastatuulessa

16.2.2006 Julkiset koulut ja oppivelvollisuus toteutettiin Euroopassa uskonpuhdistuksen vaikutuksesta. Siihen asti opetusta oli annettu joko yksityisissä tai kirkon kouluissa ja yliopistoissa. Suurin osa Suomen kristittyjen vanhempien lapsista käy tavallista koulua, mutta maassamme toimii myös 11 kristillistä koulua. Ne ovat syntyneet vanhempien vapaasta halusta antaa lapsilleen oman vakaumuksensa mukaista kouluopetusta. Moni asia puhuu niiden puolesta. Kristilliset […] Jatka lukemista

Löytyykö herätyskristillisyydessä evankeliumi?

2.2.2006 Herätyskristittyjen tuttuja painotuksia ovat puhdas oppi, puhutteleva parannussaarna, moitteeton vaellus, selvä etiikka ja ajan hengen vastustaminen. Eikä niitä ole syytä muuttaa. Mutta kirkastuuko keskellämme myös evankeliumi? Sille ei saa asettaa mitään ehtoja, joita esimerkiksi ristin ryöväri ei olisi voinut täyttää. Hän ei tuskissaan voinut edes nostaa kättään merkiksi. Hän ei voinut selvittää asioitaan. Veren […] Jatka lukemista

Profeetallista sanaa tarvitaan

5.1.2006 Viime vuosi meni tsunamin, Pakistanin maanjäristyksen, Lontoon terroristi-iskun, uusiutuvien epidemiauhkien ja useiden muiden katastrofien varjossa. Uutisista välittyi vahva kuva, ettei maailma ollut yhdestä katastrofista selvinnyt, kun jo seuraava uhkasi sitä. Kukaan muu kuin Jumala ei vielä tiedä, mikä meitä tänä vuonna odottaa. Myös kirkoissa eletään mullistusten keskellä. Maailmalla näkyy monia kristillisestä uskosta luopumisen merkkejä; […] Jatka lukemista