Jeesus kärsi häpeän ja kantoi syntimme

Yhä uudestaan Jeesuksesta on levitetty irvikuvia ja väärennöksiä. Meidän aikamme ei ole tästä poikkeus. Viime vuosikymmeninä Jeesus on esitetty muun muassa poliittisena vallankumouksellisena, hippinä, homoseksuaalina ja Maria Magdalenan aviomiehenä. Historian tosiasioilla, silminnäkijöiden todistuksilla ja Uuden testamentin teksteillä ei ole mitään painoarvoa vääriä messiaita luotaessa. Jatka lukemista

Uskon kieli on ymmärrettävää

7.10.2010 Viime aikoina muutamat teologit ovat alkaneet viljellä uutta ilmaisua ”uskon kieli”. Raamatun opetuksiin pitäytyviä on väheksytty väittäen, etteivät he ymmärrä, millaista uskon kieli on, ja tulkitsevat siksi Raamattua väärin. Väitetään, että uskon kieli ei kuvaa asioita, joista se puhuu, sellaisina kuin ne todellisuudessa ovat. Pastori Terho Pursiainen on todennut näin: ”Mikään totuutena esitetty väite […] Jatka lukemista

Mitä tehdä, kun kirkon johtajat luopuvat uskosta?

10.6.2010 Helsingin piispaksi on valittu ensi kertaa nainen, Irja Askola, joka ensi töikseen kannatti samaa sukupuolta olevien liittojen siunaamista kirkossa. Aiemmin hän on kyseenalaistanut muun muassa neitseestäsyntymisen. Hän on siis selvästi eri linjoilla kuin Jeesus, apostolit ja koko Raamattu sekä kristikunnan katkeamaton tulkintatraditio meidän päiviimme saakka. Tällaista henkilöä ei kukaan Raamatun arvovaltaan uskon asioissa sitoutuva […] Jatka lukemista

Lahkoutumisen vaaroihin on puututtava ajoissa

8.10.2009 Helsinkiläisen kristillisen Maitobaari-yhteisön paljastuminen mediassa lahkoksi ei johtanut laajempaan keskusteluun siitä, mikä tekee yhteisöstä lahkon ja mikä ei. Monet ovat mukana erilaisissa ja erityyppisissä uskonnollisissa yhteisöissä, kristillisissä tai muissa. Jokaisen tulisi selvittää itselleen melko yleispäteviksi todetut lahkon tuntomerkit, joihin törmätessään kannattaa olla tarkkana. Mitkä nämä tuntomerkit sitten ovat? Suomalaisen Uskontojen uhrien tuki ry:n (UUT) […] Jatka lukemista