Jumalasta voidaan puhua ymmärrettävästi tavallisella kielellä

9.5.2013

Arkkipiispa Kari Mäkinen keskusteli media-aamiaisella 29.4. kirjailija Riikka Pulkkisen ja kansanedustaja Anna Kontulan kanssa uskon kielestä. Keskustelun lähtökohtana oli uskonnonfilosofian historiasta tunnettu näkemys, jonka mukaan uskosta ei oikeastaan voisi puhua ainakaan tavallisella inhimillisellä kielellä.

Anna Kontula ilmaisi ajattelevansa, ettei tällaiselle uskoa koskevalle keskustelulle ole olemassa sanoja, jotka johtaisivat enemmän oikeaan kuin harhaan. Jos näin olisi, se olisi tietenkin hyvin haasteellista, sillä Kontula myönsi samalla: ”Suhde ihmisen ja Jumalan välillä on kirkon ydintehtävä.” Myös arkkipiispa totesi: ”Jos kirkko lakkaa puhumasta Jumalasta, se kadottaa jotakin olemuksestaan.”

Aina kun keskustellaan tai kirjoitetaan siitä, ettei Jumalasta ja uskosta voisi puhua, tilanteeseen sisältyy aimo annos ironiaa. Toimittaja Danielle Miettinen tavoitti tämän hyvin todetessaan Kotimaa24-sivuston uutisessaan: ”Kolmikko puhui reilun tunnin enimmäkseen siitä, mistä ei voi puhua.”

Tietenkin Jumalasta ja uskosta voi puhua, jos vain rohkenee. Jumalasta puhumisen mahdollisuus nousee kahdesta suuresta tosiasiasta: luomisesta ja Jumalan tulemisesta ihmiseksi Kristuksessa.

Jumala loi meidät puhuviksi. Hän antoi meille kielen lahjan. Siksi kieli on riittävä ja sopiva väline puhumaan myös Jumalasta. Vielä paljon ihmeellisempää on, että meidän ihmisten kieli sopi välineeksi Jumalallekin, kun hän halusi puhua meille. Jeesus puhui tavallista kansantajuista kieltä. Kun Jeesus puhui, Jumala puhui ihmisille. Jeesuksen sanat ja lauseet – ne tavalliset ja inhimilliset – olivat Jumalan sanoja ja lauseita, sillä Jeesus oli lihaksi tullut Jumala.

Tämän selvemmäksi uskon kieli ei voi tulla. Kelpaako se, mikä kelpaa Jumalalle itselleen, myös meille?

Anna Kontulan mielestä ”kuulostaa karmealta, että uskon piirissä voitaisiin tehdä virheitä”. Se on kuitenkin täysin mahdollista. Jumalasta voidaan puhua valheita tai totta, virheitä tai oikein. Se on mahdollista juuri siksi, että Jumala suostui tulemaan ihmiseksi. Jeesus voidaan torjua, ja hänen sanojaan voidaan vääristellä. Koska Jumala on johdattanut tietyt ihmiset, profeetat ja apostolit, kirjoittamaan Raamatun, senkin kirjoja ja lauseita voidaan vääntää kieroon ja tulkita mielivaltaisesti tai vastoin niiden kirjallista yhteyttä.

Jumalan konkreettinen puhe Kristuksessa ja Raamatussa asettaa ihmisen nöyrälle ja pienelle paikalle. Suostunko asettumaan alttiiksi Jumalan puheelle, kuuntelemaan, antautumaan ja ottamaan vastaan? Raamatun viimeisessä luvussa sanotaan: “Autuas se, joka ottaa varteen tämän kirjan ennussanat.”