Jeesus kärsi häpeän ja kantoi syntimme

28.3.2013

Pääsiäisen aikaan pysähdymme kristinuskon ydinsanoman äärelle: Jumala astui suuressa rakkaudessaan alas kirkkaudesta meidän luoksemme, tuli Jeesuksessa Kristuksessa ihmiseksi ja kuoli puolestamme ristillä.

Ristinkuolema oli äärimmäisen häpeällinen ja nöyryyttävä kärsimys. Käsityskykymme joutuu koville, kun yritämme ymmärtää, miten Jumala rakkaassa Pojassaan alentui tähän sovittaakseen syntimme ja voidakseen lunastaa meidät kaikesta pahan vallasta, johon olimme ihmiskuntana itsemme saattaneet.

Jumalan Pojan häpeän kantaminen ei kuitenkaan päättynyt ristillä. Tässä jo kaksituhatta vuotta jatkuneessa armon ajassa sukupolvi toisensa jälkeen on häpäissyt ja vääristänyt Uudessa testamentissa taltioidun aidon kuvan ja sanoman hänestä. Yhä uudestaan Jeesuksesta on levitetty irvikuvia ja väärennöksiä. Meidän aikamme ei ole tästä poikkeus. Viime vuosikymmeninä Jeesus on esitetty muun muassa poliittisena vallankumouksellisena, hippinä, homoseksuaalina ja Maria Magdalenan aviomiehenä.

Historian tosiasioilla, silminnäkijöiden todistuksilla ja Uuden testamentin teksteillä ei ole mitään painoarvoa vääriä messiaita luotaessa. Pääasiaksi tulee, että Jeesuksesta saadaan omaan aikaamme sopiva, poliittisesti korrekti ja tämän päivän arvoja kannattava. Totuus ristiinnaulitaan yhä uudestaan.

Ihminen ei millään tahdo tyytyä olemaan, mikä hän on: Jumalan kuvaksi luotu. Ennemmin hän haluaa luoda Jumalan omaksi kuvakseen. Jokaisen ihmisen harteilla on epäjumalatehdas. Se tuottaa omatekoisia jumalakuvia ja -käsityksiä, jotka usein ovat kaukana siitä, mitä elävä Jumala on itsestään ihmiselle Sanassaan ja Pojassaan ilmoittanut.

Tietenkään tämä Jeesuksen loputon häpäisy ei lopulta muuta totuutta miksikään. Pääsiäisenähän juhlimme myös hänen ylösnousemustaan. Jeesus voitti kuoleman, synnin, pahan ja kaiken häpeän vallan. Hän nousi kuolleista ja astui ylös taivaaseen, missä hän jakaa kaikkivaltiaan Jumalan valtaistuimen. Sieltä hän palaa eräänä päivänä takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

Mutta vielä hän ei käytä valtaansa rangaistakseen vihollisiaan ja niitä, jotka levittävät hänestä valheita, vaan armahtaakseen kaikkia, jotka turvautuvat parannuksessa ja uskossa häneen. Nyt elämme vielä armon aikakautta. Me kaikenlaiset syntiset ja erilaisten heikkouksien ja riippuvuuksien vaivaamat saamme hänen yhteydessään jatkuvasti armon ja uuden mahdollisuuden. Kukaan ei voi pohjia myöten käsittää hänen rakkauttaan ja kärsivällisyyttään, mutta me kaikki voimme Raamatun sanassa ja ehtoollispöydässä maistaa Herran hyvyyttä.

Asu uudistuu, sanoma säilyy

Kädessäsi on taitoltaan uudistunut, entistä monipuolisempi Uusi Tie -lehti. Sanoman puolesta jatkamme sitoutuen vahvasti Jumalan sanaan. Teemme uskoa synnyttävää ja rakentavaa, lähetystyöhön innostavaa ja ajan ilmiöitä Raamatun valossa rohkeasti arvioivaa lehteä. Näin vastaamme lukijoidemme ilmaisemaan toiveeseen, että piristäisimme ulkoasuamme mutta pitäisimme kiinni sanomasta.