Jeesuksen neitseestäsyntymisen välttämättömyys

20.12.2012

Jouluna muistettavan Jeesuksen syntymän kiistellyin osa on epäilemättä hänen syntymisensä neitsyt Mariasta. Uskonpuhdistaja Martti Luther kuitenkin ylistää tätä kristillisen uskon opinkohtaa: ”Maria tuli raskaaksi Pyhän Hengen vaikutuksesta.” Tämän uskonkohdan täytyy aina säilyä osana kristillistä oppia. Se on todella ihana, suurenmoinen uskonkappale, jota vastaan ennen kaikkea paholainen taistelee ja sitten myös kaikki ne, jotka ovat paholaisen puolella. Meitä kristittyjä kutsutaan uskomaan ja tunnustamaan tämä opetus…”

Luther rohkaisee kristittyjä uskomaan Jeesuksen neitseestäsyntymiseen, vaikka muut sen kieltäisivät.

”Saksassa olemme tottuneet sanomaan: jos teen niin kuin muut ihmiset tekevät, en vaikuta hölmöltä. – – Uskonoppien kohdalla meidän tulee sanoa: jos sinä aiot olla kristitty, sinun täytyy pakosta uskoa ja tehdä asioita, joita muut ihmiset eivät usko tai tee. Kyllä, minun täytyy vaikuttaa oudolta ja erikoiselta niiden ihmisten silmissä, jotka ovat hämmentyneitä tai loukkaantuneita minun uskoni tähden.”

Mutta onko neitseestäsyntyminen mahdollista?

Lutherin mukaan ”neitseestäsyntyminen on Jumalalle pikkuseikka. Suurempi ihme on se, että Jumala tulee ihmiseksi.” Jos kaiken Luoja ja ylläpitäjä, Jumala, todella on olemassa, ihmeet ovat tietenkin mahdollisia. Silti meillä täytyy olla hyvät syyt uskoa, että nimenomaan juuri tällainen ihme on tapahtunut. Ja neitseestäsyntymiseen meillä on hyvät syyt uskoa.

Jeesuksen neitseestäsyntymisen kohdalla ei kuitenkaan kysytä ainoastaan, onko se mahdollista. Epäilijät haluavat myös tietää, miksi se on välttämätöntä.

Syy on lopulta yksikertainen. Jeesus on Jumala itse, joka tuli ihmiseksi. Hän on kolminaisuuden toinen iankaikkinen persoona. Hän ei saanut alkuaan Marian kohdussa, hän on ollut olemassa iankaikkisuudesta asti. Ihminen, joka syntyy maallisesta isästä ja äidistä, saa alkunsa sikiämisen hetkellä. Silloin syntyy koko hänen persoonansa, ruumis, sielu ja kaikki. Koko se ihminen, joka on olemassa. Sitä ennen häntä ei ollut olemassa.

Jos Jeesuksen olemassaolo olisi alkanut samalla tavalla kuin kaikkien muiden ihmisten, hän ei voisi olla iankaikkinen Jumala, joka tuli ihmiseksi. Hän ei silloin olisi voinut olla olemassa iankaikkisuudessa. Jeesus syntyi normaalin yhdeksän kuukauden raskauden jälkeen, normaalin synnytyksen kautta. Hän oli täysi ihminen. Mutta hän oli samalla paljon enemmän kuin kukaan muu. Hän oli yhdessä ja samassa persoonassa Jumala, ihmiseksi tullut Jumala.

Pari viikkoa sitten Jyväskylässä julkiseen keskusteluun kanssani osallistunut ateistikriitikko Marko Ahonen totesi ymmärtävänsä, että ”neitseestäsyntyminen on tarinan kannalta välttämätöntä”, vaikka hän ei neitseestäsyntymiseen uskokaan. Juuri niin, vaikka me emme tietenkään kristittyinä usko, että kyseessä on tarina, vaan historiallisesti ja hengellisesti täysin tosi tapahtuma.

Jeesuksen syntymässä on tietty vastaavuus Jeesuksen ruumiilliseen ylösnousemukseen. Ylösnousemuksen ydin ei ole tyhjä hauta, mutta se on kuitenkin ylösnousemuksen historiallisen paikkansapitävyyden kannalta välttämätön. Samoin Jumalan ihmiseksitulon ydin ei ole neitseestäsyntyminen, mutta neitseestäsyntyminen on kuitenkin teologisesti ja historiallisesti välttämätöntä sen kannalta, että Jeesus todella oli ihmiseksi tullut Jumala. Joka kieltää Jeesuksen neitseestäsyntymisen, kyseenalaistaa oman pelastuksensa perustan.