27.1.2005
Antony Flewtä on perustellusti pidetty maailman kuuluisimpana ateistifilosofina. Hän on vuosikymmenten aikana tullut tunnetuksi ateismin esitaistelijana. Nyt 81-vuotiaana tämä maailmankuulu brittifilosofi on tullut toisiin ajatuksiin.
Antony Flew ei ole enää ateisti. Hän on nyt teisti. Hän uskoo Jumalan olemassaoloon. Hänen omilla sanoillaan: ”…en usko minkään ilmoitetun systeemin Jumalaan, vaikka olen sillekin avoin. Mutta minusta näyttää siltä, että perustelut jonkinlaisen aristotelelaisen Jumalan olemassaolon puolesta, Jumalan, jonka olemusta luonnehtivat voima ja älykkyys, ovat nyt paljon vahvemmat kuin koskaan aikaisemmin.”
Flewn uusista ajatuksista kerrotaan yhden maailman laajalevikkisimmän filosofisen aikakausilehden, Philosophia Christin, tulevassa numerossa. Antony Flewn haastattelu on päästetty etukäteen julkisuuteen.
Flew on vuodesta 1985 alkaen ystävystynyt ja osallistunut useisiin julkisiin väittelyihin kristityn filosofin Gary Habermasin kanssa. Näissä väittelyissä ja laajassa keskinäisessä kirjeenvaihdossaan nämä filosofit ovat käsitellet sellaisia kysymyksiä kuin Jumalan olemassaolo, kärsimyksen ongelma, ihmeiden mahdollisuus ja Jeesuksen ylösnousemus. Tämän kanssakäymisen tuloksena Flew on menettänyt uskonsa ateismin mahdollisuuksiin selittää elämää ja olemassaoloa uskottavasti. Flew ei tunnustaudu sen paremmin islaminuskoiseksi, juutalaiseksi kuin kristityksikään, mutta hän on nyt sitä mieltä, että jonkinlainen Jumala on olemassa. Omien sanojensa mukaan hänen oli yksinkertaisesti ”mentävä sinne minne todisteet johtavat”.
Mitkä todisteet? Flew pitää nykyään kaikkein vakuuttavimpana todisteena Jumalan olemassaolosta ns. teleologista argumenttia. Se vetoaa maailmankaikkeudessa ilmenevään suunnitelmallisuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen ja pitää niiden parhaimpana selityksenä sitä, että kaiken takana on älykäs suunnittelija, joka on rakentanut maailmankaikkeuteen tarkoituksenmukaisen järjestyksen. Flewn mielestä näyttää siltä, että yli viidenkymmenen viime vuoden tieteellinen tutkimus ”on tuottanut aineistoa uudelle ja valtavan vakuuttavalle argumentille älykkään suunnitelman puolesta”. Hän pitää nyt omaa kuuluisaa teostaan God and Philosophy, Jumala ja filosofia, aikansa eläneenä.
Vaikka Flew ei siis vielä mitenkään tunnustaudu kristityksi, hän on sitä mieltä, että toisin kuin esimerkiksi profeetta Muhammed, Jeesus on ”suunnattoman puoleensa vetävä”.
Antony Flewn ajattelun muutos on rohkaiseva uutinen. Se osoittaa, että keskustelu uskonasioista, sekä yksityisesti että julkisesti, kannattaa aina. Kristinusko ei ole koskaan ollut mikään salaseura – siitä yksinkertaisesta syystä, ettei sillä ole mitään salattavaa. Sen esittämät asiat ovat julkista totuutta. Ne kestävät kaiken mahdollisen valon. Niistä voi keskustella.
Flewn ajattelu osoittaa, miten tärkeää on, että me kristittyinä kerromme uskomme perusteista lähimmäisillemme. Ihminen ei voi itse synnyttää itsessään uskoa Jeesukseen, vaan se on ja pysyy Jumalan lahjana. Usko syntyy Jumalan sanan kohtaamisen kautta. Mutta jos me kristityt emme pidä esillä uskoamme, kerro siitä, puolusta sitä ja keskustele siitä, kuka enää kiinnostuu Jumalan sanasta ja tulee sitä kuuntelemaan?
Tiedottamisen ammattilaiset ovat useasti todenneet, että niin sanottu etäviestintä, kuten televisio, radio ja lehdistö, vain vahvistavat ihmisten jo olemassa olevia näkemyksiä. Mielipiteen muutokset tapahtuvat useimmiten henkilökohtaisen kohtaamisen kautta. Jumalakin tuli ihmiseksi, kun hän halusi ilmoittaa itsensä meille.