3.1.2005
Maailmankuulu tanskalainen Vanhan testamentin kriitikko Thomas L. Thompson kuuluu niihin teologeihin, jotka vuosien ajan työllään ovat synnyttäneet epäluottamusta Vanhaan testamenttiin teologien ja muiden ihmisten keskuudessa. Thompson on muun muassa sanonut: ”Vanhan testamentin kertomukset kutsuvat meitä Narnian maailmaan, mielikuvitusmaailmaan…”
Aikoinaan Thompson muun muassa kiisti luennoissaan Vanhan testamentin Daavid-kuninkaan olleen olemassa, koska tätä ei ollut mainittu missään Vanhan testamentin ulkopuolisessa lähteessä. Sittemmin arkeologit ovat löytäneet maininnan ”Daavidin huoneesta” kiveen hakattuna.
Vastaavanlaisia muitakin löytöjä on paljon. Kriitikkojen on nykyään oltava erityisen varovaisia kieltäessään jonkin Vanhassa testamentissa kerrotun kansan, kaupungin, kuninkaan tai muun vastaavan olemassaolon. Kaivauksia tehdään jatkuvasti, ja uusia löytöjä voidaan tehdä milloin vain.
Viime kuussa Suomen teologisessa instituutissa vieraili toinen tanskalaistutkija, teologian tohtori Jens Kofoed. Vaikka hän on opiskellut myös Thompsonin alaisuudessa, hänellä oli täysin toisenlaisia uutisia. Mikään siinä, mitä tutkimus on tuonut esiin Vanhan testamentin tekstien syntyvaiheista, historiasta tai arkeologiasta, ei Kofoedin mukaan estä rehellistä tutkijaa uskomasta, että Raamatun kertomukset ovat täyttä totta. Sekä Raamatun historiaan että sen sanomaan voi luottaa silmät auki.
Kofoed halusi herätellä ja rohkaista teologian opiskelijoita ja uskovaa kirkkokansaa rohkeasti lukemaan Vanhaa testamenttia ja uskomaan myös, niin kuin on kirjoitettu. Älyllisesti tällaiselle luottamukselle ei ole mitään estettä. Päinvastoin suuri osa nykyisistä tutkimustuloksista tukee suoranaisesti Vanhan testamentin luotettavuutta.
Viime vuosina useat muutkin Vanhan testamentin tutkijat ovat puhuneet Raamatun täyden luotettavuuden puolesta. Maailmankuulu egyptologi Kenneth Kitchen kirjoitti hiljattain 650-sivuisen kirjan On the reliability of the Old Testament, ’Vanhan testamentin luotettavuus’, Eerdmans 2004. Siinä hän toteaa, etteivät mitkään Vanhan testamentin tutkimuksen esiin tuomat faktat estä uskomasta, että se on luotettavaa Jumalan sanaa.
Hän päättää kirjansa toteamalla: ”Mitä tulee yleiseen luotettavuuteen – ja paljon muita esimerkkejä olisi voitu antaa kuin tähän kirjaan on mahtunut – Vanha testamentti selviää yllättävän hyvin, kunhan sen kirjoituksia ja kirjoittajia käsitellään oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti, ottaen huomioon kaikki riippumattomat tosiasiat, jotka ovat kaikille avoimia.” Samasta asiasta ovat puhuneet myös Vanhan testamentin tutkijat Alan Millard, Ian Provan ja monet muut.
Tällainen tutkimustyö on tärkeää vastalääkettä valitettavan laajalle levinneelle Vanhaa testamenttia epäilevälle asenteelle.
Vanha testamenttihan oli Jeesuksen ja apostolien Raamattu. Sitä he lukivat ja siitä he saarnasivat. Sitä he lainasivat satoja kertoja, kyseenalaistamatta koskaan mitään, mitä se kertoo tai opettaa. Meidänkin olisi hyvä seurata heidän esimerkkiään ja pitää kiinni siitä, että myös Vanha testamentti on kauttaaltaan Jumalan sanaa.
Pietari totesi aikoinaan, että hänen apostolikollegansa Paavalin teksteissä on yhtä ja toista vaikeatajuista. Sama havainto on myös Vanhaa testamenttia lukiessa luonnollinen ja odotettavakin, eikä se millään muotoa estä meitä luottamasta siihen, että koko Raamattu on luotettavaa Jumalan sanaa meille. Apostoli Pietarikin piti apostoli Paavalin tekstejä alusta alkaen pyhinä kirjoituksina.